Amire nem vonatkozik a moratórium

Egy kisfalu szociális munkása küldte a következő levelet:

"Bea egy iskolai konyhán dolgozott, de az bezárt a vírus miatt, így most még a jövő héten táppénzen lesz, utána viszont fizetés nélküli szabadságon.

Élettársa Róbert kórházban van, súlyos szívbetegséggel küzd, 25 napja műtötték és azóta nem engedik ki.

Róbertet jövőhéten kiengedik a kórházból, ha sikerül venniük valahonnan egy doboz festéket és kifesteni a szobát, valamint szerezni fertőtlenítőt és kitakarítani az egész házat alaposan. Nála nagyon nagy a fertőzés veszély. Alapból tiszta a lakás, rendezett, de évek óta nem volt kifestve, így a falak nem túl higiénikusak.

Egy kiskorú, általános iskolás lány él jelenleg otthon, akinek nem áll rendelkezésére sem laptop, sem számítógép, így tanulni nem igazán tud, csak azokat a feladatokat tudja teljesíteni, amiket telefonról is el lehet készíteni.

Egy nagykorú gyerek is velük él még, neki most még van munkája, egy építőipari cégnél dolgozik egyszerűsített bejelentéssel.

 A helyi önkormányzatnál ezalatt a pár hét alatt, még nem tudott segítséget ígérni nekik, sem pénzbeli, sem tárgyi segítséget.

Bea fix bevétele a vírus előtt: 166.200 Ft/hó. Ez most gyakorlatilag meg fog szűnni. És ebből fizettek eddig egy követeléskezelőnek havonta 60 ezer forintot, egy régi jelzálogkölcsön miatt. Ezzel el tudták kerülni a végrehajtási eljárást, a házuk elárverezését.

Az egyezség szerint, ha nem törlesztenek, akkor megindíthatják a végrehajtási eljárást."

broke 4765739 1920

Mit tegyenek?

Mint ismert, a veszélyhelyzet miatti moratórium nem vonatkozik a követeléskezelők által kezelt és a végrehajtás alatt álló ügyletekre. Ezzel együtt azért számos lehetőséget megpróbálhatnak.

Fontos, hogy ezekben az esetekben – ellentétben a moratóriummal – az ügyfeleknek kell kezdeményezni, nekik kell jelezni, hogy a törlesztési kapacitásuk megszűnt.

Méltányossági egyezség a követeléskezelővel

Az MNB 2019 májusától érvényes ajánlása szerint az adósoknak lehetőségük van arra, hogy a már teljesítés alatt lévő egyezség módosítását kérjék, amennyiben jelentősen változnak az életkörülményeik.

Ebben az esetben már Róbert betegsége is elég lett volna ehhez, de a járványhelyzet miatt elveszített munkahely mindenképpen.

Ami viszont a rossz hír, a követeléskezelő üzleti döntése, hogy hogyan értékeli ezt, milyen új ajánlatot tart elfogadhatónak.

Mindent összevetve Beáéknak azt javasolnánk, hogy a követeléskezelővel a moratórium szabályaihoz hasonló egyezséget próbáljanak kialkudni.

PBT logo

Méltányossági eljárás a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) előtt

Amennyiben a követeléskezelővel nem sikerült egy teljesíthető egyezséget tető aláhozni, a méltányossági egyeztetést a PBT előtt érdemes folytatni. Az ügyfél ajánlatára a követeléskezelőnek 21 napon belül válaszolnia kell. Ha ez a válasz elutasító, vagy az ügyfél által nem teljesíthető ajánlatot tartalmaz, méltányossági eljárást indíthat az adós.
Ehhez az www.mnb.hu/bekeltetes oldalról letölthető 180-as nyomtatványt használhatják, de méltányossági ügy esetében még erre sincs szükség. Viszont mindenképpen mellékelni kell az előzményeket. Ebben az esetben hasznos, ha az eredeti egyezség másolatát, az eddigi teljesítések igazolását, vagy a követeléskezelőtől kapott elszámolást, de mindenképpen mellékelni kell az egyezségre vonatkozó ajánlatunkat, az azt elutasító levelet, és a méltányolandó körülmények igazolását.

A PBT aktuális működéséről már írtunk. Az MNB Ügyfélszolgálati Irodája ügyfélfogadása ugyan szünetel, de postai úton, vagy a Kormányablakokban – előzetes időpont foglalással – és Ügyfélkapun keresztül el tudjuk indítani ezeket az eljárásokat.

És mit tegyünk a végrehajtással?

A moratóriumi szabályok a végrehajtási eljárásokat alapvetően nem érintik. Ezt a Végrehajtói Kar közleménye egyértelműen leírja. Tehát arra kell számítanunk, hogy mind a letiltások – munkabér, nyugdíj, mind az egyéb kényszerintézkedések folyamatosak lesznek.

Lehetőségeink:

  • méltányossági egyezség a végrehajtást kérővel, és ehhez kapcsolódóan a végrehajtás felfüggesztése
  • méltányossági eljárás a PBT előtt, és a végrehajtási eljárás felfüggesztése
  • végrehajtás felfüggesztése az általános szabályok szerint
  • végrehajtás felfüggesztése a veszélyhelyzetre tekintettel

Általában is igaz az, hogy az adós megállapodást köthet a végrehajtást kérővel a végrehajtás általános szabályaitól eltérő módon történő teljesítésre. Az adósnak a kérelmét a végrehajtón keresztül kell eljuttatnia a végrehajtást kérőhöz. De akár közvetlenül is egyeztethetünk a végrehajtást kérővel, aki a döntéséről majd tájékoztatni fogja az eljáró végrehajtót.

Amikor most a járványhelyzet miatt kérjük a végrehajtási eljárás felfüggesztését, mindenképp gondoljuk végig, hogy a magunk és családunk életében, gazdálkodásában bekövetkezett változások mennyire lesznek tartósak, milyen hatásokkal kell hosszabb távon is számolnunk, és így a felfüggesztés mellett egy méltányossági egyezséget is javasoljunk a végrehajtást kérőnek.

A PBT előtti méltányossági eljárást a végrehajtás alatt álló kötelezettségek esetében is elindíthatunk. A végrehajtást kérőnek lehetősége van arra, hogy a törvény által biztosított törlesztési kötelezettséget mérsékelje, a követelés egy részét elengedje, a kamatozás feltételeit módosítsa.
Ismételten fel kell hívjuk a figyelmet arra, hogy ez a végrehajtást kérő döntésén múlik, és ez ránézve nem kötelező. Sajnos dönthet úgy, hogy nem méltányolja a bemutatott körülményeket.

laptop 3196481 1920

Lehetőség van a végrehajtási eljárás bíróság általi felfüggesztésére

Az általános szabályok szerint az adós a felfüggesztési kérelmét valamilyen méltányolható körülményre hivatkozva adhatja be. A kérelemhez csatolni kell a méltányolható körülményeket igazoló dokumentumokat.
A törvény nem sorolja fel tételesen, hogy mit méltányolhat a bíróság, de példákat igen; a felfüggesztésre okot adó, méltányolható körülmények körében kiemelten értékeli különösen az adós által eltartásra köteles és tartásra szoruló személyek számát, az adós vagy az eltartott személy tartós és súlyos betegségét, a végrehajtási eljárás során bekövetkezett és az adóst is sújtó természeti katasztrófát.

Ezt azáltalános szabályt módosította 57/2020-as kormányrendelet: A végrehajtást foganatosító bíróság az adós kérelmére kivételesen akkor is felfüggesztheti a végrehajtást, ha az adós a járványügyi intézkedésekkel összefüggésben került olyan élethelyzetbe, amely méltányolható körülmény.

A rendeletnek ez a szakasza nem fejti ki, hogy mikor is mondhatjuk azt, hogy „az adós a járványügyi intézkedésekkel összefüggésben került olyan élethelyzetbe, amely méltányolható körülmény”.
Azt gondoljuk, hogy ezt a bírósági gyakorlat fogja megmutatni, és akár eltérően is elbírálhatja a bíróság az otthontanulást, mint a járványügyi intézkedések hatását egy, a gyermekeit egyedül nevelő szülő esetében és egy két szülős család esetében.

Fontos, mielőbb adjuk be a felfüggesztési kérelmünket, ha már a járványhelyzethez kapcsolódó intézkedéseket dokumentálni tudjuk.

A kérelmeket az eljárást foganatosító bírósághoz kell beadni.

A bíróság 15 napon belül dönt a kérelemről és azonnal közli a felfüggesztésről szól határozatát a végrehajtóval.

Ha kérdései vannak, azokat a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen teheti fel.

Pénzügyi Békéltető Testület a veszélyhelyzet ideje alatt

PBT meghallgatások szünetelése

A Magyar Nemzeti Bank a koronavírus terjedésének csökkentése, illetve megakadályozása érdekében, 2020. február 29-től belépési korlátozást léptetett életbe minden olyan épületben, amely a tulajdona vagy a bérleménye. A Pénzügyi Békéltető Testület Váci út 76. földszintjén található meghallgatási helyszín is ilyen épület. Az MNB erről tájékoztatta a folyamatban lévő ügyek kérelmezőit, valamint a pénzügyi szolgáltatók képviselőit.

PBT logo

2020.03.17-től a Pénzügyi Békéltető Testület nem tart meghallgatást, minden folyamatban lévő eljárást írásban folytatnak. A már kitűzött meghallgatásokkal érintett ügyfeleket erről telefonon és írásban értesítik. A folyamatban lévő eljárásokat írásbeli eljárásként folytatják le annak érdekében, hogy ameddig lehet, az ügyek zökkenőmentesen és  a törvényes határidőn belül elintézhetők legyenek. Az írásbeli eljárás lefolytatásához a már kitűzött meghallgatásos ügyek tekintetében, a Testület elnökének erre vonatkozó döntése értelmében nem kell egyetértés a felektől, azon ügyekben azonban, ahol meghallgatás kitűzésére még nem került sor, az írásbeli eljárás lefolytatáshoz a kérelmező és a pénzügyi szolgáltatók egyetértését kérik.

paper 3249924 1920

A Pénzügyi Békéltető Testület Működési Rendjét 2020. március 16-i hatállyal módosította.

A módosítás a 7. fejezet 1. és 4. pontját érinti, mely szerint:

  1. e-mailben fogadnak el kérelem visszavonást és írásbeli eljárásra vonatkozó hozzájárulást, de minden egyéb kommunikáció az ügyfelekkel a jelenleg is használt csatornákon keresztül történik
  2. új szabály, hogy elnöki hatáskörben rendkívüli, indokolt és kivételes helyzetben (amilyen ez a jelenlegi is) az ügyfelek beleegyezése nélkül vagy akarata ellenére is írásbeli eljárás rendelhető el
  3. egyéb más esetben az írásbeli eljárásra történő áttérés az ügyfelek erre vonatkozó egyetértése esetén lehetséges.

email 4284157 1280

Fontos információ, hogy a Pénzügyi Békéltető Testület részére továbbított küldeményeket e-mailben a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen fogadják azzal a megkötéssel, hogy ugyanazon beadványt – amennyiben nem postai úton szeretnék vagy tudják részükre eljuttatni a koronavírus okozta helyzet nehézségei okán - személyesen leadják az MNB 1054 Budapest Szabadság tér 9. sz. alatti székház Központi Expedícióján. A csak e-mailben történő iratküldés nem minősül hivatalos közlésnek a Pénzügyi Békéltető Testület irányába a továbbiakban sem, így amennyiben a benyújtó nem ismétli meg postai küldemény vagy személyes iratleadás formájában a korábban e-mailben eljuttatott küldeményt, azt nem tekintik közöltnek.e

A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodák tanácsadóit, a PBT lehetősége miatt felkeresni kívánó ügyfelek, a jelenlegi eljárás értelmében telefonon és elektronikus levél útján érhetik el.  Az irodák és elérhetőségük, az MNB honlapján, valamint az Otthon a pénzügyekben weboldalakon megtalálható.

A korlátozó intézkedések ellenére, a PBT kérelmekkel kapcsolatos megkeresések ügyintézése jelenleg telefonos és elektronikus úton kerül az irodák által feldolgozásra és a Pénzügyi Békéltető Testület részére megküldésre.

Az eSzemélyi (Okos Okmány)

Az eSzemélyi (2016.01.01 után) egy tároló elemmel (chip kártyával) ellátott személyazonosító (hatósági) igazolvány.

Kormányzati és közigazgatási rendszerekben:

  • személyes megjelenésnél: kényelmes azonosítást tesz lehetővé,
  • elektronikus ügyintézésnél: hitelesítést.

Itthon és olyan EU országokban is használható, ahol megvan hozzá a technikai és jogi háttér (megállapodások).

technology 791029 1920

A hagyományos személyazonosító funkció mellé:

  • elektronikus azonosítást is lehetővé tesz, vagyis személyes megjelenés nélkül tudunk ügyeket intézni, továbbá
  • elektronikus aláírást tesz lehetővé,
  • és otthonról tudunk vele Ügyfélkapun regisztrálni.

A chip elektronikus formában tartalmazza a kártyán megjelenő összes személyi és okmányadatot. Ezeken felül a tulajdonos:

  • társadalombiztosítási azonosító jelét (TAJ).
  • adóazonosító jelét,
  • ujjlenyomatát (néhány kivétellel),
  • 2019.11.28 után: lakcím adatait (állandó, tartózkodási, esetleges külföldi),
  • 2019.11.28 után: személyi azonosítóját,
  • az igazolvány elektronikus egyedi azonosítóját,
  • kérelemre az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatot, és az aláíró tanúsítványt,
  • kérelemre max. 2db vészhelyzet esetén hívható telefonszámot,
  • továbbá 2016.11.14 után: a szolgáltatásazonosítót.

adult 3182384 1920

Amennyiben a tulajdonos rendelkezik számítástechnikai eszköz mellett kártyaolvasóval is (eSzemélyi Kliens lett); otthonról pin kóddal lehetővé tudja tenni, hogy az elektronikus tartalomhoz hozzáférjen a szolgáltató (aki erre jogosult) pl. TAJ alapú, vagy adószám alapú ügyintézésnél.

Aki nem rendelkezik kártyaolvasóval, az is tud ügyfélkapu szolgáltatás hozzáféréshez regisztrálni: e-mailen Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. kell beküldeni az okmányszámot, és az egyszeri felhasználású regisztrációs kódot, melyet az okmány PIN PUK kódjaival együtt kapott.

Az eSzemélyihez ingyenesen igényelhető elektronikus aláírással – a 2020. február 13-tól hatályba lépő jogszabály-módosítás szerint – akár 50 millió forint értékű szerződés is elektronikus úton hitelesen aláírható.

A döntéseket, nyilatkozatokat (egyetértést, jóváhagyást) aláírással erősítjük meg. Míg a papír alapú dokumentumokat saját kezű aláírással, addig az elektronikus dokumentumokat elektronikus aláírással (eAláírással) hitelesíthetjük.

Az elektronikusan aláírt, hitelesített dokumentum fontos eleme a teljesen elektronikus ügyintézésnek. Az eSzemélyihez kapcsolódó díjmentes eAláírás és időbélyegzés szolgáltatás a polgárok számára lehetőséget nyújt arra, hogy magánszemélyként elektronikusan intézzék mind a közigazgatási ügyeiket, mind a magánügyeiket.

A szolgáltatásazonosító lehetővé teszi, hogy bizonyos szolgáltatásokat igénybe vehessük; jelenleg egyes közösségi közlekedési szolgáltatásokhoz. A későbbiekben a hozzáférhető szolgáltatások várhatóan bővülni fognak.

Európán belül utazásra is jogosít, vagyis EU államokon elfogadják személyazonosításra.

Az új személyazonosító igazolvány nem önmagában nyújtja a szolgáltatásokat, hanem működése egyfajta kapu, a kártya egy hozzáférést biztosító eszköz, amely az elektronikus közigazgatási szolgáltatások folyamatosan bővülő körének elérését biztosítja.

forrás: https://eszemelyi.hu/uj_eszemelyi

purse 1478852 1920

Ügyfélkapu

Az Ügyfélkapu olyan azonosítási szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy az ügyfelek biztonságosan léphessenek kapcsolatba az elektronikus ügyintézést biztosító, illetve elektronikus közszolgáltatásokat nyújtó szervezetekkel.

iphone 410311 12801

Az Ügyfélkapu használatához Önnek személyes ügyfélkapus azonosítóra van szüksége, melynek megszerzése a következő lépésekből áll:

1.Regisztrációt kell kezdeményeznie
2. Igazolnia kell személyazonosságát (hitelesítés)
3. Az első belépés alkalmával egyszerhasználatos kódjával aktiválnia kell regisztrációját

Ügyfélkapu regisztráció kezdeményezhető elektronikus úton, a 2016 január 1. után kiállított eSzemélyi igazolvány és az igazolvány igénylésekor kapott kódkártyán található regisztrációs kód birtokában.

Amennyiben Ön az Ügyfélkapus regisztrációját nem elektronikusan kezdeményezi, akkor ezt bármely okmányirodában, kormányablakban, az adóhatóság kiemelt ügyfélszolgálatain, egyes postai ügyfélszolgálatokon vagy külképviseleteken (a regisztrációs szerveknél) személyesen teheti meg.

Szolgáltatásként az ügyfélkapuval rendelkező ügyfélnek a rendszer figyeli a személyazonosító okmányai lejárati idejét, és az ügyfél által megadott e-mail címre visszajelez, hogy még idejében lehessen intézkedni az okmányok cseréjéről. www.mo.hu

paper 3249924 1920

Ügyintézés szabadon; Magyarország elektronikus Ügyintézési portálja, Személyre szabott Ügyintézési Felület (SzÜF).

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban E-ügyintézési tv.) 1. § 40. pontjában definiálja a személyre szabott ügyintézési felület (a továbbiakban: SZÜF) fogalmát, mely szerint a SZÜF a jogszabályban kijelölt szolgáltató által nyújtott olyan, az ügyfél által személyre szabható internetes alkalmazás, amely az azonosított ügyfél számára egységesen elérhető lehetőséget biztosít az elektronikus ügyintézéshez szükséges nyilatkozatok, eljárási cselekmények és egyéb kötelezettségek teljesítésére, az ügyfél által igénybe vehető elektronikus ügyintézési szolgáltatások igénybevételére.

A felületre belépéshez elektronikusan azonosítania kell magát a belépőnek; ezt megteheti a következő lehetőség valamelyikével Központi Azonosítási Ügynökön keresztül (KAU):

  • Ügyfélkapus belépéssel
  • Elektronikus személyi igazolvány segítségével (kártyaolvasóval)
  • Telefonos azonosítással

Tematikusan gyűjtött és kereshető tájékoztatások érhetők el, valamint elektronikusan indítható eljárási kérelmek tölthetők ki, elektronikus ügyintézés indítható. Az alábbi felsorolásban az al-témák mögött felsorolt ügyfajták a teljesség igénye nélküli kiragadott példák. Az ügyfajták folyamatosan bővülnek, aktualitástól függően változhatnak.

A témák (2020.03.23):

  • Család
    • Születés,
    • Házasság,
    • Elhalálozás - ...öröklés-hagyaték,...
    • Örökbefogadás,
    • Névviselés,
    • Anyakönyvi kivonatok -…bejegyzett élettársi kapcsolat létesítéséről…)
  • Oktatás, kutatás
    • Köznevelés - … kresz, érettségi, tankötelezettség...
    • Felsőoktatás és Felnőttképzés, -...diákhitel igénylés, tanulmányi szerződés...
    • Oklevél honosítása
    • Kutatás
    • Nyelvvizsga,
    • Határokon túli magyar diákok és pedagógusok
  • Egészségügy
    • Egészségbiztosítás eü szolgáltatásai,
    • EB Pénzbeni ellátásai – NEAK, Táppénz, TB ,
    • Baleseti ellátások
  • Pénzügy
    • Magánszemélyek adózása - ...háztartási munka bejelentése...
    • Többféle adózónak segítségek,
    • Illetékek,
    • Befektetések, megtakarítások, hitelek - elég szűk még a felkínált ügyfajta; ...MNB elektronikus ügyintézés kezdeményezése...
    • Pályázatok, Közbeszerzés
    • Központosított illetményszámfejtés
  • Nyugdíj, juttatás, segély
    • Családok támogatása – Magyar Államkincstár EÜgyfélszolgálati portáljára visz; Anyasági, CSP, GYED,GYES, GYET, CSOK, Nagycsaládosok szgk. szerzési támogatása
    • Szociális ellátás – ...aktív korúak ellátás, települési támogatás, idősek támogatása, közgyógy…,
    • Tb nyugellátás, - ...nyugdíjbiztosítási adategyeztetés...
    • Foglakoztatás elősegítése és a munkanélküliek ellátás –... álláskeresési járadék, segély, egyszerűsített munkaviszony bejelentése foglalkoztatási rehabilitációval kapcsolatos ügyek, képzések elősegítése..,
    • Fogyatékkal élő személyek ellátása – ...fogyatékossági támogatás…
  • Élet Magyarországon
    • Tartózkodás,
    • Letelepedés,
    • Magyar állampolgárság,
    • Menekültként
  • Utazás külföldre
    • Utazási,
    • Vízum,
    • Letelepedés
  • Vállalkozás
    • Engedély és bejelentésköteles vállalkozások,
    • Cégek működtetése,
    • Egyéni vállalkozás,
    • Kereskedelem
    • Mezőgazdasági vállalkozások
    • Munkavállalókat érintő ügyintézés – ...foglalkoztatási ill. biztosítotti jogviszony lekérdezés, munkajog, munkabér, munkaviszony…
  • Tulajdon
    • Gépjármű
    • Ingatlan -…Otthon Melege Program, birtokvédelem iránti igény bejelentése, adás-vétel tájékoztatás, tulajdoni lap lekérdezés…,.
    • Társasházak,
    • Építésügy – ...eÉpítési naplók, hiteles energetikai tanúsítványok országos elektronikus nyilvántartása... ,
    • Szellemi tulajdon
  • Okmányok ...Erkölcsi bizonyítvány,…
  • Közigazgatás, jog
    • Adatkezelés, adatszolgáltatás, - ...adatigénylés a Járműszolgáltatási Platrormon…
    • Kérelem benyújtása - ...E-Önkormányzat Portál, Epapír szolgáltatás, közigazgatási hirdetmények...
    • Ügyfélbeadványok megindult eljárásokban: …fizetési kedvezmény, részletfizetési kérelem, költségmentességill. halasztás iránti kérelmek, kézbesítési kifogás előterjesztése…
    • Bíróság, ügyészség – ...Bírósági Elektronikus ügyintézési protál,Bírósági eljárási illetékek, Nemzeti jogszabálytár...
    • Időpontfoglalás kormányablakba, - kormányablak kereső
    • Fogyasztóvédelem: F.v.-i kérelem PBT eljárás megindításához, fogyasztóvédelmi beadvány, kérelem) E-önkormányzat Portál
  • Mezőgazdaság, Környezetvédelem
    • Vidékfejlesztés
    • Mezőgazdaság
    • Környezetvédelem
    • Élelmiszerbiztonság
  • Választás
  • Közüzemi szolgáltatók
    • Elmű-Émász,
    • E-on,
    • Fővárosi Csatornázási Művek,
    • Fővárosi Vízművek,
    • Magyar Posta (…küldemény nyomkövetés...),
    • Főtáv,
    • Észak Magyarországi Regionális Vízművek,
    • Dunántúli Regionális Vízművek,
    • Tiszamenti Regionális Vízművek)

Többnyire felkínál választást online vagy papír alapú ügyintézést, telefonos ügyintézést is. Egyes szolgáltatók saját honlapjára visz, és ott beléptet (általában online ügyintézés indításánál), vagy belépett ügyfélkapuval már személyi azonosítást követően kér szolgáltatásazonosítási adatokat adott ügyfajta intézéséhez (ELMŰ). Nem egységes, többféle rendszerben kell rendszerismeret: pl. Általános Nyomtatványkitöltő Program Java keretalkalmazással, ePapír alkalmazás.

  • Önkormányzat (E-önkormányzat Portál – még csak kevés Bp-i kerület, és város szerepel benne.)
  • Összes ügyleírás (ABC sorrendben lehet keresni benne)

forrás: https://magyarorszag.hu/

E-önkormányzati portál

A koronavírus megelőzése érdekében az önkormányzatok nagy része átmenetileg megszűntette személyes ügyfélfogadását. Önkormányzati ügyink elintézéshez szinte az egyetlen megoldás az E-önkormányzat portál használata. Azt, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt a portál és hogy hogyan indítható el az ügyintézés, az alábbiakból megtudhatjuk.

student 849822 1920

Az E-önkormányzat portálon az önkormányzati ASP rendszert igénybe vevő települések természetes- és jogi személyei indíthatják el elektronikus ügyintézésüket. A portál bárki számára elérhető, azonban bizonyos funkcióinak használatához bejelentkezés szükséges.

A portál elérhet a https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap linken vagy a települések hivatalos honlapjának nyitóoldalán is.

Milyen funkciók vehetők igénybe bejelentkezés nélkül?

Az E-önkormányzat portálba való bejelentkezés nélkül használhatjuk az Önkormányzat kereső funkciót, ahol megkereshetjük azt a települést, ahol ügyeinket intézni kívánjuk.

Továbbá az Ügyindítás menüpont alatt bejelentkezés nélkül letölthetjük az adott ügy elintézéshez szükséges űrlapot, amelyet kitöltés után postázhatunk az önkormányzat részére.

 sackcloth 1280529 1920

Milyen bejelentkezéshez kötött, online funkciók vehetők igénybe?

Az Ügyindítás menüpont alatt megkereshetjük az adott ügy elintézéshez szükséges űrlapot, amelyet kitöltés után azonnal el is küldhetünk a választott önkormányzat részére elektronikusan.

A Mentett űrlapok menüpontban azokat az űrlapokat találhatjuk meg, amelyek még beküldés előtt állnak.

Az Ügykövetés menüpontban megtalálhatjuk azokat az ügyeinket, amelyek már beküldésre kerültek a választott önkormányzathoz és ügyintézés alatt állnak. Továbbá itt tájékozódhatunk ügyeink státuszáról is.

Az Adóegyenleg-lekérdezés menüpontban magán személyként és az általunk képviselt jogi személyként is lekérdezhetjük adóegyenlegünket. A befizetett adóhoz az Adóbevallási információk menüpontban az adóbevallásunkat is megtekinthetjük.

A Saját önkormányzatok menüpont alatt megváltoztathatjuk az alapértelemzett települést, ahol ügyeinket intézni kívánjuk, külön regisztráció nélkül.

purse 1478852 1920

Milyen feltételei vannak az E-önkormányzat portálra való regisztrációnak?

A regisztrációhoz bizonyos feltételeknek kell teljesülni. Az online ügyintézést igénybe kívánó személynek rendelkeznie kell Ügyfélkapuval, vagy E-személyivel és az ahhoz szükséges kártyaolvasóval, vagy részleges kódú telefonos regisztrációval.

Továbbá a felhasználónak értesítési tárhellyel is rendelkeznie kell, valamint teljesülnie kell annak a feltételnek is, hogy az Elektronikus ügyintézés nem lehet tiltott a Rendelkezési Nyilvántartásban.

Hogyan tudok regisztrálni az E-önkormányzat portálra?

Először az E-önkormányzat portál Bejelentkezés gombjára kell kattintani, amely átirányít a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) felületre. Innen az ügyfélkapus regisztrációs, vagy a részleges kódú telefonos azonosítást vagy az e-személyazonosító igazolvánnyal történő azonosítást követően léphetünk tovább. Azonosítás után máris a felületen találhatjuk magunkat, ahol az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) elfogadása után máris használhatjuk a portált. 

Az E-önkormányzat portál használatáról további hasznos információk találhatók a https://ohp-20.asp.lgov.hu/tajekoztato oldalon.