Az eSzemélyi (2016.01.01 után) egy tároló elemmel (chip kártyával) ellátott személyazonosító (hatósági) igazolvány.
Kormányzati és közigazgatási rendszerekben:
- személyes megjelenésnél: kényelmes azonosítást tesz lehetővé,
- elektronikus ügyintézésnél: hitelesítést.
Itthon és olyan EU országokban is használható, ahol megvan hozzá a technikai és jogi háttér (megállapodások).
A hagyományos személyazonosító funkció mellé:
- elektronikus azonosítást is lehetővé tesz, vagyis személyes megjelenés nélkül tudunk ügyeket intézni, továbbá
- elektronikus aláírást tesz lehetővé,
- és otthonról tudunk vele Ügyfélkapun regisztrálni.
A chip elektronikus formában tartalmazza a kártyán megjelenő összes személyi és okmányadatot. Ezeken felül a tulajdonos:
- társadalombiztosítási azonosító jelét (TAJ).
- adóazonosító jelét,
- ujjlenyomatát (néhány kivétellel),
- 2019.11.28 után: lakcím adatait (állandó, tartózkodási, esetleges külföldi),
- 2019.11.28 után: személyi azonosítóját,
- az igazolvány elektronikus egyedi azonosítóját,
- kérelemre az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatot, és az aláíró tanúsítványt,
- kérelemre max. 2db vészhelyzet esetén hívható telefonszámot,
- továbbá 2016.11.14 után: a szolgáltatásazonosítót.
Amennyiben a tulajdonos rendelkezik számítástechnikai eszköz mellett kártyaolvasóval is (eSzemélyi Kliens lett); otthonról pin kóddal lehetővé tudja tenni, hogy az elektronikus tartalomhoz hozzáférjen a szolgáltató (aki erre jogosult) pl. TAJ alapú, vagy adószám alapú ügyintézésnél.
Aki nem rendelkezik kártyaolvasóval, az is tud ügyfélkapu szolgáltatás hozzáféréshez regisztrálni: e-mailen Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. kell beküldeni az okmányszámot, és az egyszeri felhasználású regisztrációs kódot, melyet az okmány PIN PUK kódjaival együtt kapott.
Az eSzemélyihez ingyenesen igényelhető elektronikus aláírással – a 2020. február 13-tól hatályba lépő jogszabály-módosítás szerint – akár 50 millió forint értékű szerződés is elektronikus úton hitelesen aláírható.
A döntéseket, nyilatkozatokat (egyetértést, jóváhagyást) aláírással erősítjük meg. Míg a papír alapú dokumentumokat saját kezű aláírással, addig az elektronikus dokumentumokat elektronikus aláírással (eAláírással) hitelesíthetjük.
Az elektronikusan aláírt, hitelesített dokumentum fontos eleme a teljesen elektronikus ügyintézésnek. Az eSzemélyihez kapcsolódó díjmentes eAláírás és időbélyegzés szolgáltatás a polgárok számára lehetőséget nyújt arra, hogy magánszemélyként elektronikusan intézzék mind a közigazgatási ügyeiket, mind a magánügyeiket.
A szolgáltatásazonosító lehetővé teszi, hogy bizonyos szolgáltatásokat igénybe vehessük; jelenleg egyes közösségi közlekedési szolgáltatásokhoz. A későbbiekben a hozzáférhető szolgáltatások várhatóan bővülni fognak.
Európán belül utazásra is jogosít, vagyis EU államokon elfogadják személyazonosításra.
Az új személyazonosító igazolvány nem önmagában nyújtja a szolgáltatásokat, hanem működése egyfajta kapu, a kártya egy hozzáférést biztosító eszköz, amely az elektronikus közigazgatási szolgáltatások folyamatosan bővülő körének elérését biztosítja.
forrás: https://eszemelyi.hu/uj_eszemelyi