Ügyfélkapu

Az Ügyfélkapu egy azonosítási szolgáltatás, mely használatával az ügyfelek biztonságosan léphetnek kapcsolatba az elektronikus ügyintézést biztosító és elektronikus közszolgáltatásokat nyújtó szervezetekkel.

iphone 410311 12801

Az Ügyfélkapu használatához személyes ügyfélkapus azonosítóra van szükség, mely a következő lépésekből áll:

1. Regisztráció
2. Személyazonosság igazolása (hitelesítés)
3. Az első belépés alkalmával egyszerhasználatos kóddal a regisztráció megerősítése

Ügyfélkapu regisztráció kezdeményezhető elektronikus úton, a 2016 január 1. után kiállított eSzemélyi igazolvány és az igazolvány igénylésekor kapott kártyán található regisztrációs kód birtokában.

Ügyfélkapus regisztráció nem csak elektronikusan kezdeményezhető, hanem bármely okmányirodában, kormányablakban, az adóhatóság kiemelt ügyfélszolgálatain, egyes postai ügyfélszolgálatokon vagy külképviseleteken (a regisztrációs szerveknél) személyesen.

Az ügyfélkapuval rendelkező ügyfélnek a rendszer figyeli a személyazonosító okmányai lejárati idejét, és az ügyfél által megadott e-mail címre figyelmeztetést küld, ha azokat cserélni kell.

paper 3249924 1920

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban E-ügyintézési tv.) 1. § 40. pontjában definiálja a személyre szabott ügyintézési felület (a továbbiakban: SZÜF) fogalmát, mely szerint a SZÜF a jogszabályban kijelölt szolgáltató által nyújtott olyan, az ügyfél által személyre szabható internetes alkalmazás, amely az azonosított ügyfél számára egységesen elérhető lehetőséget biztosít az elektronikus ügyintézéshez szükséges nyilatkozatok, eljárási cselekmények és egyéb kötelezettségek teljesítésére, az ügyfél által igénybe vehető elektronikus ügyintézési szolgáltatások igénybevételére.

A felületre belépéshez elektronikusan azonosítania kell magát a belépőnek, melyet megtehet a következő lehetőség valamelyikével Központi Azonosítási Ügynökön keresztül (KAU):

  • Ügyfélkapus belépéssel
  • Elektronikus személyi igazolvány segítségével (kártyaolvasóval)
  • Telefonos azonosítással

Többnyire felkínál választást online vagy papír alapú ügyintézést, telefonos ügyintézést is. Egyes szolgáltatók saját honlapjára visz, és ott beléptet (általában online ügyintézés indításánál), vagy belépett ügyfélkapuval már személyi azonosítást követően kér szolgáltatásazonosítási adatokat adott ügyfajta intézéséhez (ELMŰ). Nem egységes, többféle rendszerben kell rendszerismeret: pl. Általános Nyomtatványkitöltő Program Java keretalkalmazással, ePapír alkalmazás.

További információk a www.magyarorszag.hu honlapon!