Ügyfélkapu

Az Ügyfélkapu egy azonosítási szolgáltatás, mely használatával az ügyfelek biztonságosan léphetnek kapcsolatba az elektronikus ügyintézést biztosító és elektronikus közszolgáltatásokat nyújtó szervezetekkel.

iphone 410311 12801

Az Ügyfélkapu használatához személyes ügyfélkapus azonosítóra van szükség, mely a következő lépésekből áll:

1. Regisztráció
2. Személyazonosság igazolása (hitelesítés)
3. Az első belépés alkalmával egyszerhasználatos kóddal a regisztráció megerősítése

Ügyfélkapu regisztráció kezdeményezhető elektronikus úton, a 2016 január 1. után kiállított eSzemélyi igazolvány és az igazolvány igénylésekor kapott kártyán található regisztrációs kód birtokában.

Ügyfélkapus regisztráció nem csak elektronikusan kezdeményezhető, hanem bármely okmányirodában, kormányablakban, az adóhatóság kiemelt ügyfélszolgálatain, egyes postai ügyfélszolgálatokon vagy külképviseleteken (a regisztrációs szerveknél) személyesen.

Az ügyfélkapuval rendelkező ügyfélnek a rendszer figyeli a személyazonosító okmányai lejárati idejét, és az ügyfél által megadott e-mail címre figyelmeztetést küld, ha azokat cserélni kell.

paper 3249924 1920

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban E-ügyintézési tv.) 1. § 40. pontjában definiálja a személyre szabott ügyintézési felület (a továbbiakban: SZÜF) fogalmát, mely szerint a SZÜF a jogszabályban kijelölt szolgáltató által nyújtott olyan, az ügyfél által személyre szabható internetes alkalmazás, amely az azonosított ügyfél számára egységesen elérhető lehetőséget biztosít az elektronikus ügyintézéshez szükséges nyilatkozatok, eljárási cselekmények és egyéb kötelezettségek teljesítésére, az ügyfél által igénybe vehető elektronikus ügyintézési szolgáltatások igénybevételére.

A felületre belépéshez elektronikusan azonosítania kell magát a belépőnek, melyet megtehet a következő lehetőség valamelyikével Központi Azonosítási Ügynökön keresztül (KAU):

  • Ügyfélkapus belépéssel
  • Elektronikus személyi igazolvány segítségével (kártyaolvasóval)
  • Telefonos azonosítással

Többnyire felkínál választást online vagy papír alapú ügyintézést, telefonos ügyintézést is. Egyes szolgáltatók saját honlapjára visz, és ott beléptet (általában online ügyintézés indításánál), vagy belépett ügyfélkapuval már személyi azonosítást követően kér szolgáltatásazonosítási adatokat adott ügyfajta intézéséhez (ELMŰ). Nem egységes, többféle rendszerben kell rendszerismeret: pl. Általános Nyomtatványkitöltő Program Java keretalkalmazással, ePapír alkalmazás.

További információk a www.magyarorszag.hu honlapon!

Az eSzemélyi (Okos Okmány)

Az eSzemélyi (2016.01.01 után) egy tároló elemmel (chip kártyával) ellátott személyazonosító (hatósági) igazolvány.

Kormányzati és közigazgatási rendszerekben:

  • személyes megjelenésnél: kényelmes azonosítást tesz lehetővé,
  • elektronikus ügyintézésnél: hitelesítést.

Itthon és olyan EU országokban is használható, ahol megvan hozzá a technikai és jogi háttér (megállapodások).

technology 791029 1920

A hagyományos személyazonosító funkció mellé:

  • elektronikus azonosítást is lehetővé tesz, vagyis személyes megjelenés nélkül tudunk ügyeket intézni, továbbá
  • elektronikus aláírást tesz lehetővé,
  • és otthonról tudunk vele Ügyfélkapun regisztrálni.

A chip elektronikus formában tartalmazza a kártyán megjelenő összes személyi és okmányadatot. Ezeken felül a tulajdonos:

  • társadalombiztosítási azonosító jelét (TAJ).
  • adóazonosító jelét,
  • ujjlenyomatát (néhány kivétellel),
  • 2019.11.28 után: lakcím adatait (állandó, tartózkodási, esetleges külföldi),
  • 2019.11.28 után: személyi azonosítóját,
  • az igazolvány elektronikus egyedi azonosítóját,
  • kérelemre az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatot, és az aláíró tanúsítványt,
  • kérelemre max. 2db vészhelyzet esetén hívható telefonszámot,
  • továbbá 2016.11.14 után: a szolgáltatásazonosítót.

adult 3182384 1920

Amennyiben a tulajdonos rendelkezik számítástechnikai eszköz mellett kártyaolvasóval is (eSzemélyi Kliens lett); otthonról pin kóddal lehetővé tudja tenni, hogy az elektronikus tartalomhoz hozzáférjen a szolgáltató (aki erre jogosult) pl. TAJ alapú, vagy adószám alapú ügyintézésnél.

Aki nem rendelkezik kártyaolvasóval, az is tud ügyfélkapu szolgáltatás hozzáféréshez regisztrálni: e-mailen Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. kell beküldeni az okmányszámot, és az egyszeri felhasználású regisztrációs kódot, melyet az okmány PIN PUK kódjaival együtt kapott.

Az eSzemélyihez ingyenesen igényelhető elektronikus aláírással – a 2020. február 13-tól hatályba lépő jogszabály-módosítás szerint – akár 50 millió forint értékű szerződés is elektronikus úton hitelesen aláírható.

A döntéseket, nyilatkozatokat (egyetértést, jóváhagyást) aláírással erősítjük meg. Míg a papír alapú dokumentumokat saját kezű aláírással, addig az elektronikus dokumentumokat elektronikus aláírással (eAláírással) hitelesíthetjük.

Az elektronikusan aláírt, hitelesített dokumentum fontos eleme a teljesen elektronikus ügyintézésnek. Az eSzemélyihez kapcsolódó díjmentes eAláírás és időbélyegzés szolgáltatás a polgárok számára lehetőséget nyújt arra, hogy magánszemélyként elektronikusan intézzék mind a közigazgatási ügyeiket, mind a magánügyeiket.

A szolgáltatásazonosító lehetővé teszi, hogy bizonyos szolgáltatásokat igénybe vehessük; jelenleg egyes közösségi közlekedési szolgáltatásokhoz. A későbbiekben a hozzáférhető szolgáltatások várhatóan bővülni fognak.

Európán belül utazásra is jogosít, vagyis EU államokon elfogadják személyazonosításra.

Az új személyazonosító igazolvány nem önmagában nyújtja a szolgáltatásokat, hanem működése egyfajta kapu, a kártya egy hozzáférést biztosító eszköz, amely az elektronikus közigazgatási szolgáltatások folyamatosan bővülő körének elérését biztosítja.

forrás: https://eszemelyi.hu/uj_eszemelyi

purse 1478852 1920

Kikapcsolás előtt

Kikapcsolás előtt

  • Fizetéskönnyítési megállapodás:

A felhasználó kérheti – számla esedékessége után 15 napon belül – a döntés szolgáltatónként eltérő lehet, befolyásolja a hátralék összege, a kérelmezővel való korábbi együttműködés/fizetési hajlandóság befolyásolja.

A kedvezmény megadásánál feltétel lehet a kamat megfizetése, a tartozás bizonyos részének egyösszegű azonnali befizetése, és a tartozás rendezése mellett fizetni kell az aktuális számlát.

water 2825771 1920

  • Szociálisan rászoruló védendő fogyasztó a 2. felszólító levél kézhezvétele után 5 napon belül kérhet kedvezményt – részletfizetésre és haladékra:
    • évente egyszer,
    • korábbi kedvezményt rendben teljesítette,
    • a kedvezmény ideje alatt kamatfizetési kötelezettség nincs,
    • haladék max. 30 nap,
    • részletfizetés – időtartamát befolyásolja az előző évi átlagfogyasztás. Pl 1 – 3 havi átlagfogyasztásnak megfelelő tartozás hagyományos óra esetében 5 hónap a részletfizetés, előrefizetős óra esetében 10 hónap,
    • előrefizetős mérő esetén feltöltésből levonás - ha a megállapodás nem működik, 75.000 Ft alatti tartozásnál a feltöltés 25%, feletti összegnél 50% levonása.

A kikapcsolást nem lehet halasztani a fizetéskönnyítés kérelem benyújtásával!

Ha megállapodást nem teljesíti a fogyasztó, a szolgáltató felbontja a megállapodást és kikapcsolja a szolgáltatást.

Vízszolgáltatók esetében, ha 150 méteren belül van közkút, megszüntethetik a szolgáltatást, ha nincs, akkor csökkentik a nyomást.

Kivéve áramszolgáltatás esetén, olyan fogyatékkal élő fogyasztóknál, ahol az egészségét vagy életét veszélyezteti az áram hiánya.

cable 4805387 1920

Kikapcsolás feltételei

Alábbi feltételek együttesen:

  • 60 napot meghaladó fizetési késedelem,
  • eredménytelen egyeztetés – haladék, részletfizetés, stb.,
  • értesítés - szolgáltató mininum 2 alkalommal írásban tájékoztatott – hátralékról, védendő fogyasztói státuszról, egyéb lehetőségekről.

Kikapcsolás helyett a további szolgáltatás köthető előrefizetős mérő használatához. Védendő fogyasztó státuszú családoknál ingyenes. Aki nem jogosult a védendő fogyasztó státuszra, annak ki kell fizetnie a felszerelés költségeit  – ha ellenzik az előrefizetős mérőórát vagy akadályozzák a bekötést, kikapcsolják a szolgáltatást.

Kivéve a vízszolgáltatóknál, az előrefizetős mérőóra nem mentesít a kikapcsolás alól. Előrefizetős mérővel rendelkező háztartásokban a kikapcsolás azt jelenti, hogy feltöltés ellenére is csökkentett nyomáson működik a szolgáltatás.

Kikapcsolási felszólító után – felszólítás tértivevényes levéllel.

A szolgáltatók több napot jelölnek meg, amelyeken a kikapcsolás megtörténhet.

  • Ha a fogyasztó kezdeményezte a védendő fogyasztói státuszba vételét, annak eredményéig szünetel a kikapcsolás.
  • Ha az első megjelölt munkanap előtti nap 15 óráig igazolják – emailben, sms-ben elküldve - a tartozás befizetését, akkor nem kapcsolják ki a szolgáltatást.
  • Lehet kérni előrefizetős mérő felszerelését.

Kikapcsolás után

  • Ha kikapcsolták a szolgáltatást, de a szerződés még nem lett felmondva szolgáltatás szünetelése max 30 nap -a tartozás rendezése után, külön műszaki dokumentumok benyújtása nélkül, visszakapcsolnak. De ki kell fizetni a ki és bekapcsolás díját. E.onnál: 18.039 Ft
  • Ha a hátralékot nem tudja rendezni, de szociálisan rászoruló, kérhet előrefizetős mérőórát.
  • Ha a fogyasztásmérőt elvitték, vagy több, mint egy év telt el a kikapcsolás és szerződés megszűnése óta, akkor új bekötést kell kérvényezni.

Elévülés

  1. december 19-ét követően 3 év,
  2. október 1. és 2018. december 18. között 2 év alatt évülnek el.

 Az elévülés a követelés esedékességének napján kezdődik.

  1. október 1-jét megelőzően keletkezett igények elévülésére a Ptk. általános szabályait kell alkalmazni.

purse 3548021 1920

E-önkormányzati portál

A koronavírus megelőzése érdekében az önkormányzatok nagy része átmenetileg megszűntette személyes ügyfélfogadását. Önkormányzati ügyink elintézéshez szinte az egyetlen megoldás az E-önkormányzat portál használata. Azt, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt a portál és hogy hogyan indítható el az ügyintézés, az alábbiakból megtudhatjuk.

student 849822 1920

Az E-önkormányzat portálon az önkormányzati ASP rendszert igénybe vevő települések természetes- és jogi személyei indíthatják el elektronikus ügyintézésüket. A portál bárki számára elérhető, azonban bizonyos funkcióinak használatához bejelentkezés szükséges.

A portál elérhet a https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap linken vagy a települések hivatalos honlapjának nyitóoldalán is.

Milyen funkciók vehetők igénybe bejelentkezés nélkül?

Az E-önkormányzat portálba való bejelentkezés nélkül használhatjuk az Önkormányzat kereső funkciót, ahol megkereshetjük azt a települést, ahol ügyeinket intézni kívánjuk.

Továbbá az Ügyindítás menüpont alatt bejelentkezés nélkül letölthetjük az adott ügy elintézéshez szükséges űrlapot, amelyet kitöltés után postázhatunk az önkormányzat részére.

 sackcloth 1280529 1920

Milyen bejelentkezéshez kötött, online funkciók vehetők igénybe?

Az Ügyindítás menüpont alatt megkereshetjük az adott ügy elintézéshez szükséges űrlapot, amelyet kitöltés után azonnal el is küldhetünk a választott önkormányzat részére elektronikusan.

A Mentett űrlapok menüpontban azokat az űrlapokat találhatjuk meg, amelyek még beküldés előtt állnak.

Az Ügykövetés menüpontban megtalálhatjuk azokat az ügyeinket, amelyek már beküldésre kerültek a választott önkormányzathoz és ügyintézés alatt állnak. Továbbá itt tájékozódhatunk ügyeink státuszáról is.

Az Adóegyenleg-lekérdezés menüpontban magán személyként és az általunk képviselt jogi személyként is lekérdezhetjük adóegyenlegünket. A befizetett adóhoz az Adóbevallási információk menüpontban az adóbevallásunkat is megtekinthetjük.

A Saját önkormányzatok menüpont alatt megváltoztathatjuk az alapértelemzett települést, ahol ügyeinket intézni kívánjuk, külön regisztráció nélkül.

purse 1478852 1920

Milyen feltételei vannak az E-önkormányzat portálra való regisztrációnak?

A regisztrációhoz bizonyos feltételeknek kell teljesülni. Az online ügyintézést igénybe kívánó személynek rendelkeznie kell Ügyfélkapuval, vagy E-személyivel és az ahhoz szükséges kártyaolvasóval, vagy részleges kódú telefonos regisztrációval.

Továbbá a felhasználónak értesítési tárhellyel is rendelkeznie kell, valamint teljesülnie kell annak a feltételnek is, hogy az Elektronikus ügyintézés nem lehet tiltott a Rendelkezési Nyilvántartásban.

Hogyan tudok regisztrálni az E-önkormányzat portálra?

Először az E-önkormányzat portál Bejelentkezés gombjára kell kattintani, amely átirányít a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) felületre. Innen az ügyfélkapus regisztrációs, vagy a részleges kódú telefonos azonosítást vagy az e-személyazonosító igazolvánnyal történő azonosítást követően léphetünk tovább. Azonosítás után máris a felületen találhatjuk magunkat, ahol az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) elfogadása után máris használhatjuk a portált. 

Az E-önkormányzat portál használatáról további hasznos információk találhatók a https://ohp-20.asp.lgov.hu/tajekoztato oldalon.

Online számlafizetés

Mindenki számára fontos kérdés, hogy a jelenlegi helyzetben, hogyan tudja befizetni a számláit vagy feltölteni az előrefizetős mérőórát. Tudjuk, hogy a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében határozatlan ideig olyan korlátozásokat vezettek be, amely a számla befizetést nehezíti:

  • ügyfélszolálatok zárva tartanak,
  • számos posta korlátozott számban engedi be az ügyfeleket, így jelentősen növekedett a várakozási idő,
  • a feltöltőhelyek közül, az élelmiszerboltok és benzinkutak kivételével, minden helyszínen korlátozott nyitvatartási időben látogathatóak, pl.: az újságosok csak 15.00 óráig tarthatnak nyitva.

iphone 410311 12801

Az említett korlátozások és személyes kapcsolatok elkerülésére nyúlt lehetőséget az online befizetés és az e-számla is.

Aki rendelkezik bankszámla számmal és mellé internetbankos hozzáféréssel, annak a saját bankja online felületén is van lehetősége csekk befizetésre és átutalásra is.

email 4284157 1280

A csekkbefizetés menüpont alatt a „sárga csekk” utalására van lehetőség, a csekken szereplő adatokat kell begépelni az online csekk mezőibe. Vannak olyan internetbankok, ahol biztosítanak felületet a közüzemi számlák kezelésére, azok fizetésének megtervezésére és követésére.

Ha a számlát azonnal szeretné teljesíteni az internetbankos felületen, akkor a belföldi forint átutalás menüpont alatt a szintén a számlán szereplő adatok megadásával erre is van lehetőség.

Online ügyfélszolgálattal már szinte mindegyik szolgáltató rendelkezik. A szolgáltató honlapján szükséges regisztrálni, majd rögzíteni a szerződés adatait, amely után szinte bármilyen szerződéshez és szolgáltatáshoz kapcsolódó ügyet el lehet intézni. A lehetőségek között szerepel, hogy bankkártyával itt is kifizethető a számla. Illetve bárki válthat e- számlára is, amellyel online érkezik és rendezhető a számla – átutalással, beszedési megbízással - azok visszanézhetőek, és kérhető értesítés a befizetés esedékességéről is.

Az E.On és az Elmű-Émász online ügyfélszolgálatán előrefizetős vásárlás vagy feltöltés is található, ahol bankkártyás fizetéssel feltöltő kód vásárolható az előrefizetős mérőórákhoz.

   paper 3249924 1920