Amit a fizetési kérelemről röviden tudni érdemes

Április elsejétől valamennyi Magyarországon működő banknak kötelező biztosítania az ügyfeleknek címzett ún. fizetési kérelmek fogadását. Maga a szolgáltatás az azonnali fizetési rendszeren (AFR) belül már 2020 márciusától létezett, azonban akkoriban még csak néhány piaci szereplőnél volt elérhető kiegészítő szolgáltatásként. A felhasználhatóságnak ugyanakkor korlátját képezi, hogy a jelenlegi szabályozás a fizetési kérelmek fogadását teszi kötelezővé, küldését nem, utóbbinak a díja is bankonként változhat, de többnyire nem számolnak fel költséget.

Mi az a fizetési kérelem és hogyan lehet használni?

A fizetési kérelem tulajdonképpen egy üzent, mely önmagában nem jár pénzmozgással. A kérelem feladója azonnali átutalást kérhet a saját részére a címzettől. Ehhez meg kell adnia a kért összeget és a tranzakcióhoz minimálisan szükséges egyéb információkat.

A kérelem címzettje szabadon dönthet – gyakorlatilag egy gombnyomással – arról, hogy elindítja-e a beérkezett azonnali átutalást vagy sem. A címzett

  • elfogadhatja a kérelmet azonnal vagy a maximum 60 napos érvényességi időkereten belül,
  • elutasíthatja, továbbá
  • figyelmen kívül hagyhatja.

Mivel a tranzakció az azonnali fizetési rendszeren keresztül valósul meg, a fizető fél jóváhagyása után a kezdeményező fél másodperceken belül megkapja a jóváhagyott összeget.

A kérelem 60 napos maximális érvényességi időkereténél rövidebb határidőt is megszabhat a küldő fél.

A küldési és fogadási limit 20 millió forint.

„A szolgáltatás nemcsak nagyon praktikus, hanem még spórolni is lehet vele – állapítja meg a Bank 360.hu munkatársa – hiszen Magyarországon a bankrendszeren belül a fizetési kérelmeknek az elfogadása magánszemélyek számára díjmentessé vált, nem kell az átutalásra tranzakciós illetéket fizetni. A fizetési kérelmek indításért ugyanakkor elkérhetnek díjat a bankok, vagyis, aki így kér pénzt, az fizethet a kondíciós listák szerint, míg az, aki így utal át másnak, attól nem vonnak le tranzakciós díjat.”

Másodlagos számlaazonosítóval még egyszerűbb is lehet. Egy-egy AFR tranzakció akár a fogadó fél bankszámlaszámának ismerete nélkül is megoldható, abban az esetben, ha előzetesen be lett állítva neki ún. másodlagos számlaazonosító, ami lehet telefonszám, e-mail cím vagy adóazonosító.

A fizetési kérelmek indítása és fogadása kizárólag online történhet, papír alapon, illetve személyesen nem.

Amennyiben küldő félként valamely adatot nem jól adtunk meg a tranzakció során, akkor a már elküldött kérelmet is vissza lehet hívni díjmentesen. Fogadóként a közlemény módosítható, az ősszeg azonban csak a küldő fél jóváhagyásával.

A tranzakciók veszélyekkel is járhatnak, amelyeket mindenképp szem előtt kell tartanunk. A kérelem elfogadása előtt minden esetben ellenőrizzük a feladót, és bizonyosodjunk meg arról, hogy a fizetési kérelem jogos. Amennyiben mégis jóváhagytunk egy olyan kérelmet, ami gyanús tranzakciónak vagy jogtalannak tűnik, mielőbb keressük fel a bank ügyfélszolgálatát.

 

 

Forrás:

https://bank360.hu/blog/aprilistol-kotelezo-fizetesi-kerelem-masodlagos-szamlaazonosito

https://bank360.hu/fizetesi-kerelem

https://www.mnb.hu/penzforgalom/azonnalifizetes/gyakori-kerdesek-valaszok/fizetesi-kerelem

https://www.otpbank.hu/portal/hu/FizetesiKerelem

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.