Az online kereskedelem sötét mintázatai

A fogalom sokak számára ismeretlen lehet, a jelenség amit takar azonban korántsem. Akik használják az internetet, kiváltképp, akik online vásárolnak szinte biztos találkoztak már ún. sötét kereskedelmi mintázatokkal.

Általánosan elfogadott definíciója ugyan nincs még a fogalomnak, az EU nemrég hatályba léptetett digitális szolgáltatásokról szóló rendelete (DSA) az alábbiak szerint azonosítja a jelenséget: „online platformok felületein megjelenő sötét mintázatok olyan gyakorlatok, amelyek akár szándékosan, akár ténylegesen jelentősen torzítják vagy korlátozzák a szolgáltatás igénybe vevőinek azon képességét, hogy önálló és megalapozott döntéseket hozzanak”.

A sötét mintázatok (dark pattern) tehát azon „manipuláló-torzító” online kereskedelmi gyakorlatok összességét jelentik, amelyek a ténylegesen nem kívánt döntések meghozatalára – pl. vásárlásra, adatok megadására – késztethetik a vásárlót. Egyben alkalmasak lehetnek arra is, hogy aláássák az online térbe vetett bizalmat. Nem is véletlen, hogy az utóbbi évek Uniós fogyasztóvédelmi és adatvédelmi politikájának fókuszába kerültek a sötét mintázatok.

 

Honnan ismerhető fel a sötét mintázat?

A sötét mintázatok vizuális vagy szöveges elemek, melyek pszichológiai eszközökkel is kiegészülhetnek. Mivel folyamatosan jelennek meg újabb és újabb technikák az alábbi pontok csak a főbb típusokat jelölik:

  • cselekvésre késztetés (pl. kötelező regisztráció);
  • nem megfelelő felület kialakítása (pl.: fontos információk – akár részbeni – kitakarása, bizonyos fogyasztói döntések választásával kapcsolatos érzelmi manipuláció alkalmazása, előre bepipált jelölőnégyzetek, melyek a cégnek kedveznek);
  • erőszakoskodás (pl.: ismételt kérések az applikáció értesítéseinek engedélyezése iránt);
  • akadályozás (pl.: szolgáltatásról leiratkozás vagy kosár elemeinek törlésének aránytalanul nehézkessé tétele);
  • bújtatás (pl.: rejtett költségek alkalmazása, csepegtető ár alkalmazása);
  • közösségi igazolás (pl.: más fogyasztók vásárlásairól való értesítések küldése);
  • sürgetés (pl.: elérhető termékek számának szűkösségére való utalás vagy ajánlat elérhetőségével kapcsolatos visszaszámláló használata)”.

(A felsorolást a pénzcentrum.hu cikke nyomán közöltük.)

 

Fontos hangsúlyozni, hogy a sötét mintázatok alkalmazása önmagában nem jogsértő, de bizonyos esetekben ezek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat vagy adatvédelmi jogsértéseket valósítanak meg.

 

 

 

Forrás:

https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/sotet-mintazatok-internet-honlap-online-vasarlas.766115.html

https://www.penzcentrum.hu/tech/20230116/igy-vesznek-ra-szinte-eszrevetlenul-hogy-vasarolj-tobbet-kolts-ne-dolj-be-csapda-1133030

https://onbrands.hu/marka-es-trend/2023/01/jog-es-marka/sotet-mintazatok

https://competition.hu/adatvedelem/sotet-mintazatok-jogszeru-marketing-vagy-csapda-a-fogyasztoknak/

 

A digitális szolgáltatósokról (DSA) szóló Uniós rendelet szövege az alábbi linken érhető el:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R2065&from=EN

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.