Az online kereskedelem sötét mintázatai

A fogalom sokak számára ismeretlen lehet, a jelenség amit takar azonban korántsem. Akik használják az internetet, kiváltképp, akik online vásárolnak szinte biztos találkoztak már ún. sötét kereskedelmi mintázatokkal.

Általánosan elfogadott definíciója ugyan nincs még a fogalomnak, az EU nemrég hatályba léptetett digitális szolgáltatásokról szóló rendelete (DSA) az alábbiak szerint azonosítja a jelenséget: „online platformok felületein megjelenő sötét mintázatok olyan gyakorlatok, amelyek akár szándékosan, akár ténylegesen jelentősen torzítják vagy korlátozzák a szolgáltatás igénybe vevőinek azon képességét, hogy önálló és megalapozott döntéseket hozzanak”.

A sötét mintázatok (dark pattern) tehát azon „manipuláló-torzító” online kereskedelmi gyakorlatok összességét jelentik, amelyek a ténylegesen nem kívánt döntések meghozatalára – pl. vásárlásra, adatok megadására – késztethetik a vásárlót. Egyben alkalmasak lehetnek arra is, hogy aláássák az online térbe vetett bizalmat. Nem is véletlen, hogy az utóbbi évek Uniós fogyasztóvédelmi és adatvédelmi politikájának fókuszába kerültek a sötét mintázatok.

 

Honnan ismerhető fel a sötét mintázat?

A sötét mintázatok vizuális vagy szöveges elemek, melyek pszichológiai eszközökkel is kiegészülhetnek. Mivel folyamatosan jelennek meg újabb és újabb technikák az alábbi pontok csak a főbb típusokat jelölik:

  • cselekvésre késztetés (pl. kötelező regisztráció);
  • nem megfelelő felület kialakítása (pl.: fontos információk – akár részbeni – kitakarása, bizonyos fogyasztói döntések választásával kapcsolatos érzelmi manipuláció alkalmazása, előre bepipált jelölőnégyzetek, melyek a cégnek kedveznek);
  • erőszakoskodás (pl.: ismételt kérések az applikáció értesítéseinek engedélyezése iránt);
  • akadályozás (pl.: szolgáltatásról leiratkozás vagy kosár elemeinek törlésének aránytalanul nehézkessé tétele);
  • bújtatás (pl.: rejtett költségek alkalmazása, csepegtető ár alkalmazása);
  • közösségi igazolás (pl.: más fogyasztók vásárlásairól való értesítések küldése);
  • sürgetés (pl.: elérhető termékek számának szűkösségére való utalás vagy ajánlat elérhetőségével kapcsolatos visszaszámláló használata)”.

(A felsorolást a pénzcentrum.hu cikke nyomán közöltük.)

 

Fontos hangsúlyozni, hogy a sötét mintázatok alkalmazása önmagában nem jogsértő, de bizonyos esetekben ezek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat vagy adatvédelmi jogsértéseket valósítanak meg.

 

 

 

Forrás:

https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/sotet-mintazatok-internet-honlap-online-vasarlas.766115.html

https://www.penzcentrum.hu/tech/20230116/igy-vesznek-ra-szinte-eszrevetlenul-hogy-vasarolj-tobbet-kolts-ne-dolj-be-csapda-1133030

https://onbrands.hu/marka-es-trend/2023/01/jog-es-marka/sotet-mintazatok

https://competition.hu/adatvedelem/sotet-mintazatok-jogszeru-marketing-vagy-csapda-a-fogyasztoknak/

 

A digitális szolgáltatósokról (DSA) szóló Uniós rendelet szövege az alábbi linken érhető el:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R2065&from=EN

 

 

1,354 thoughts on “Az online kereskedelem sötét mintázatai”

  1. Although I don t know what kind of restraint it is, I still have some confidence in unlocking it cialis online reviews Jepsen also amended the lawsuit to name Mylan President Rajiv Malik and Emcure CEO and Managing Director Satish Mehta as individual defendants