Online közigazgatás

Az eSzemélyi

Az eSzemélyi (2016.01.01 után) egy tároló elemmel (chip kártyával) ellátott személyazonosító (hatósági) igazolvány.

Kormányzati és közigazgatási rendszerekben:

  • személyes megjelenésnél: kényelmes azonosítást tesz lehetővé,
  • elektronikus ügyintézésnél: hitelesítést.

Itthon és olyan EU országokban is használható, ahol megvan hozzá a technikai és jogi háttér (megállapodások).

A hagyományos személyazonosító funkció mellé:

  • elektronikus azonosítást is lehetővé tesz, vagyis személyes megjelenés nélkül tudunk ügyeket intézni, továbbá
  • elektronikus aláírást tesz lehetővé,
  • és otthonról tudunk vele Ügyfélkapun regisztrálni.

A chip elektronikus formában tartalmazza a kártyán megjelenő összes személyi és okmányadatot. Ezeken felül a tulajdonos:

  • társadalombiztosítási azonosító jelét (TAJ).
  • adóazonosító jelét,
  • ujjlenyomatát (néhány kivétellel),
  • 2019.11.28 után: lakcím adatait (állandó, tartózkodási, esetleges külföldi),
  • 2019.11.28 után: személyi azonosítóját,
  • az igazolvány elektronikus egyedi azonosítóját,
  • kérelemre az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatot, és az aláíró tanúsítványt,
  • kérelemre max. 2db vészhelyzet esetén hívható telefonszámot,
  • továbbá 2016.11.14 után: a szolgáltatásazonosítót.

Amennyiben a tulajdonos rendelkezik számítástechnikai eszköz mellett kártyaolvasóval is (eSzemélyi Kliens lett); otthonról pin kóddal lehetővé tudja tenni, hogy az elektronikus tartalomhoz hozzáférjen a szolgáltató (aki erre jogosult) pl. TAJ alapú, vagy adószám alapú ügyintézésnél.

Aki nem rendelkezik kártyaolvasóval, az is tud ügyfélkapu szolgáltatás hozzáféréshez regisztrálni: e-mailen kell beküldeni az okmányszámot az ekozig@1818.hu címre, és az egyszeri felhasználású regisztrációs kódot, melyet az okmány PIN PUK kódjaival együtt kapott.

Az eSzemélyihez ingyenesen igényelhető elektronikus aláírással – a 2020. február 13-tól hatályba lépő jogszabály-módosítás szerint – akár 50 millió forint értékű szerződés is elektronikus úton hitelesen aláírható.

A döntéseket, nyilatkozatokat (egyetértést, jóváhagyást) aláírással erősítjük meg. Míg a papír alapú dokumentumokat saját kezű aláírással, addig az elektronikus dokumentumokat elektronikus aláírással (eAláírással) hitelesíthetjük.

Az elektronikusan aláírt, hitelesített dokumentum fontos eleme a teljesen elektronikus ügyintézésnek. Az eSzemélyihez kapcsolódó díjmentes eAláírás és időbélyegzés szolgáltatás a polgárok számára lehetőséget nyújt arra, hogy magánszemélyként elektronikusan intézzék mind a közigazgatási ügyeiket, mind a magánügyeiket.

A szolgáltatásazonosító lehetővé teszi, hogy bizonyos szolgáltatásokat igénybe vehessük; jelenleg egyes közösségi közlekedési szolgáltatásokhoz. A későbbiekben a hozzáférhető szolgáltatások várhatóan bővülni fognak.

Európán belül utazásra is jogosít, vagyis EU államokon elfogadják személyazonosításra.

Az új személyazonosító igazolvány nem önmagában nyújtja a szolgáltatásokat, hanem működése egyfajta kapu, a kártya egy hozzáférést biztosító eszköz, amely az elektronikus közigazgatási szolgáltatások folyamatosan bővülő körének elérését biztosítja.

Ügyfélkapu

Az Ügyfélkapu egy azonosítási szolgáltatás, mely használatával az ügyfelek biztonságosan léphetnek kapcsolatba az elektronikus ügyintézést biztosító és elektronikus közszolgáltatásokat nyújtó szervezetekkel.

Az Ügyfélkapu használatához személyes ügyfélkapus azonosítóra van szükség, mely a következő lépésekből áll:

1. Regisztráció
2. Személyazonosság igazolása (hitelesítés)
3. Az első belépés alkalmával egyszerhasználatos kóddal a regisztráció megerősítése

Ügyfélkapu regisztráció kezdeményezhető elektronikus úton, a 2016 január 1. után kiállított eSzemélyi igazolvány és az igazolvány igénylésekor kapott kártyán található regisztrációs kód birtokában.

Ügyfélkapus regisztráció nem csak elektronikusan kezdeményezhető, hanem bármely okmányirodában, kormányablakban, az adóhatóság kiemelt ügyfélszolgálatain, egyes postai ügyfélszolgálatokon vagy külképviseleteken (a regisztrációs szerveknél) személyesen.

Az ügyfélkapuval rendelkező ügyfélnek a rendszer figyeli a személyazonosító okmányai lejárati idejét, és az ügyfél által megadott e-mail címre figyelmeztetést küld, ha azokat cserélni kell.

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban E-ügyintézési tv.) 1. § 40. pontjában definiálja a személyre szabott ügyintézési felület (a továbbiakban: SZÜF) fogalmát, mely szerint a SZÜF a jogszabályban kijelölt szolgáltató által nyújtott olyan, az ügyfél által személyre szabható internetes alkalmazás, amely az azonosított ügyfél számára egységesen elérhető lehetőséget biztosít az elektronikus ügyintézéshez szükséges nyilatkozatok, eljárási cselekmények és egyéb kötelezettségek teljesítésére, az ügyfél által igénybe vehető elektronikus ügyintézési szolgáltatások igénybevételére.

A felületre belépéshez elektronikusan azonosítania kell magát a belépőnek, melyet megtehet a következő lehetőség valamelyikével Központi Azonosítási Ügynökön keresztül (KAU):

  • Ügyfélkapus belépéssel
  • Elektronikus személyi igazolvány segítségével (kártyaolvasóval)
  • Telefonos azonosítással

Többnyire felkínál választást online vagy papír alapú ügyintézést, telefonos ügyintézést is. Egyes szolgáltatók saját honlapjára visz, és ott beléptet (általában online ügyintézés indításánál), vagy belépett ügyfélkapuval már személyi azonosítást követően kér szolgáltatásazonosítási adatokat adott ügyfajta intézéséhez. Nem egységes, többféle rendszerben kell rendszerismeret: pl. Általános Nyomtatványkitöltő Program Java keretalkalmazással, ePapír alkalmazás.

További információk a www.magyarorszag.hu honlapon!

Az ePapír

Az e-Papír egy ingyenes, hitelesített üzenetküldő alkalmazás, amely internetkapcsolaton keresztül, elektronikus úton összeköti az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott intézményekkel.

Bejelentkezést követően a megjelenő űrlapon kell megadnunk a szükséges adatokat. Ilyenek lehetnek: témacsoport, ügytípus, címzett, levél tárgya, stb. Bizonyos esetekben az alapértelmezett adatokon túl, további adatok megadását is kéri az alkalmazás (pl.: helyrajzi szám, adószám, stb.). A levelet bármikor elmenthetjük és a későbbiekben a Mentett piszkozatok menüből folytathatjuk is. Az alkalmazás lehetőséget biztosít a küldés előtti ellenőrzésre. Szükség esetén a Vissza a Levél szerkesztéséhez gombra kattintva módosíthatjuk az űrlap adatait és / vagy a csatolt dokumentumo(ka)t.

A sikeres feladásról egy feladási igazolást kapunk a  személyes Ügyfélkapu Értesítési tárhelyére. A tárhely a beérkező dokumentumokat, igazolásokat, nyugtákat 30 napig tárolja, utána automatikusan törlődnek. Azokat a dokumentumokat tehát, amelyeket hosszabb ideig szeretnénk megőrizni, Tartóstárba kell helyeznünk.

Fontos: a levél feladását követően rendszeresen figyeljük a személyes Ügyfélkapunk Értesítési tárhelyét, mert a címzett intézmény a válaszát minden esetben oda fogja küldeni.

 

További hasznos oldalak hivatalos ügyeink online intézéséhez