„KiberPajzs néven közös oktatási és kommunikációs együttműködésről döntött az MNB, a Magyar Bankszövetség, az NMHH, az NBSZ-NKI, illetve az ORFK” – olvasható a Magyar Nemzeti Bank honlapján. A program legfőbb célja, hogy az emberek tudatosabbak legyenek a pénzügyeikben ezáltal pedig csökkenjen sebezhetőségük az egyre kifinomultabb online banki csalásokkal szemben.
A visszaélések manapság kevésbé a pénzügyi intézményeket és infrastruktúrákat célozzák, az elkövetők sokkal inkább a – gyors változásokat olykor át nem látó – fogyasztók megtévesztése és érzelmi manipulálása révén érnek célt. „Ezért vált mára alapvető fontosságúvá az ››elsődleges védelmi vonalnak‹‹ számító ügyfelek pénzügyi tudatosságának erősítése, és felkészítésük a kiberkockázatok kezelésére.”
A programban kiemelt figyelmet fordítanak a fiatalkorúakra, a fokozottan kiszolgáltatott társadalmi csoportokra, így az idősekre, de megelőző jellegű üzenetekkel a kis- és középvállalati, illetve az egyéb céges ügyfeleket is célozzák.
„A KiberPajzs program keretében az intézmények egységes arculatú, egyszerű üzenetekkel mutatják majd be a főbb csalási formákat, így az adathalászat különböző változatait, a hamis banki hívásokat vagy sms-eket, a meghamisított banki weboldalakat, a hamis tranzakciók jóváhagyatási formáit, a csaló befektetési vagy egyéb online ajánlatokat, illetve a közösségi média segítségével történő személyesadat-lopásokat.”
Forrás: