A KSH (Központi Statisztikai Hivatal) januárban közzétett inflációs adata szerint tavaly átlagosan 17,6 százalékkal voltak magasabbak a fogyasztói árak az egy évvel korábbiakhoz képest. A bankok erre a tényre hivatkozva – az üzletszabályzatuk vagy az általános szerződési feltételeik szerint – inflációkövető díjemelést alkalmazhatnak a lakossági bankszámlacsomagok vonatkozásában. A Bankmonitor.hu becslése szerint ezzel egy átlagos díjazású bankszámla éves költsége 42 ezer forintról 49 ezer forintra emelkedhet. Ugyanakkor fontos felhívni a figyelmet, hogy ezek a költségek mérsékelhetőek egy jól megválasztott számlacsomaggal, vagy teljes egészében ki is küszöbölhetőek egy ingyenesen számlacsomaggal.
Hogyan ellenőrizhetjük bankszámlánk fenntartási költségét?
A Magyarországon is alkalmazott PAD irányelv (Payment Account Directive) értelmében a bankok minden év január 31-ig kötelesek ügyfeleiknek – postai úton vagy elektronikusan – egy díjkimutatást megküldeni, amelyben átláthatóan és tételesen fel van tüntetve valamennyi a bankszámlához kapcsolódó előző évben keletkezett költségelem. Költségeink ellenőrzéséhez tehát elegendő ezt az éves kimutatást elővennünk.
Mi a teendő, ha nem akarjuk elfogadni a díjemelést?
A tiltakozás kifejezésének módja a számlaváltás lehet. Tehát egy új folyószámla nyitható a bankon belül vagy egy másik pénzintézetnél. Az utóbbi opció esetben könnyebbséget jelenthet az ügyfél számára az egyszerűsített bankváltás intézménye. Ennek köszönhetően elegendő az újonnan választott bankot felkeresni, ahol nemcsak megnyitják a folyószámlát, hanem a régi banknál vezetett számla bezárásáról is gondoskodnak, továbbá minden kért megbízást (pl. csoportos beszedési megbízás, állandó átutalás) átvezetnek az új számlára. Az egyszerűsített bankváltásról a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján részletes tájékoztatás olvasható.
Bankváltáshoz vagy új bankszámla nyitásához számos online kalkulátor hívható segítségül. A Magyar Nemzeti Bank online bankszámlaválasztó programja itt érhető el.
Forrás: